Pages Navigation Menu

Naționalism si multiculturalism în cultura vizuală

Romanian below

Nationalism and multiculturalism in visual culture

The project follows the relationships between the powerful concepts of nationalism and multiculturalism in the process of shaping the cultural and the visual identity in Romania during the past 100 years, from 1918 onwards.

The two filters, nationalism and multiculturalism, are applied within the present project from the very large point of view of the visual culture – understood as a large palette of artistic and cultural manifestations which include visual arts, periodical or limited-edition graphic magazines, photographic archives, postcards, indexes of signs and symbols, created and published on the Romanian territory.

As a concept, the nationalism can have sensitive – in the sense of chauvinist – connotations, when used by one ideology or another. But the term actually contains a strong cultural constancy, made out of the richness and diversity of all ethnic groups, as contributors to the culture of the country as a whole.

In the Romanian art, the national specifics can be spotted and revealed through either the iconic landmarks of the painter Nicolae Grigorescu`s ox carts, or the deep blue scenes and landscapes inspired from the Romanian folklore and Dacian mythology of the painter Sabin Bălașa, through the Balchik Art School’s Tatar women painted by several generations of artists, or the Art School of Baia Mare with the exotism and cosmopolitism of the artists from all over the world. We make a stop to mention the Avant-Garde, nationally and internationally predominantly represented by the Romanian Jews, and to look at the culture made by the Romanians as diaspora, from the sculptor Constantin Brâncuși to the contemporary painter Adrian Ghenie.


Naționalism și multiculturalism în cultura vizuală

-since 1918, România-

 

Conferință cu invitați și prezentare expozițională de antropologie și istoria artei

Muzeul Municipiului București – Palatul Suțu

Bulevardul Ion C. Brătianu 2, București

joi, 19.01.2017, ora 19.00

 

Proiectul „Naționalism și multiculturalism în cultura vizuală din România, de la 1918 până în prezent” urmărește relațiile între conceptele puternice de naționalism și multiculturalism în alcătuirea culturii și identității vizuale din România, din perspectiva aniversării centenare.

 

Conferința aduce laolaltă istorici, sociologi, curatori, antropologi și reprezentanți ai celor 18 minorități etnice recunoscute din România. Se adresează și profesioniștilor și studenților din mediul academic, specialiștilor din zonele de sociologie și istorie, reprezentanților din instituțiile publice de cultură și instituțiilor culturale reprezentative ale minorităților etnice din România.

Vorbitori:

Adrian Majuru, istoric, antropograf  – „Bucureștiul multicultural post 1918”

Alin Ciupală, profesor Universitatea București – „Națiune și naționalism în opera lui Nicolae Grigorescu”

Cristian Vasile, cercetător științific; Institutul de Istorie „N. Iorga” – „Naționalism și internaționalism în artele plastice în primul deceniu comunist: între reconciliere și tensiune interetnică”

Cosmin Nasui, curator, istoric de artă – „Ideologii vizuale ale identității naționale românești”

Moderator: Andreea Grecu, expert cultural, cadru universitar asociat la Universitatea din București

Prezentările conferențiarilor pun în valoare componentele interculturale între diferitele grupuri etnice de pe teritoriul României care contribuie la îmbogățirea culturii și identității naționale. Definirea conceptelor de naționalism și multiculturalism în cultura largă, dar și în cea vizuală, intersectează atât ideologii istorice diferite cât și raportul acestor concepte cu diferite momente istorice și puteri politice.

Conferința este însoțită de o prezentare expozițională de antropologie și istoria artei în care sunt prezentate exemple de cultură vizuală care ilustrează conceptul temei dedicate. Conferința și prezentarea expozițională beneficiază de o publicație tipărită, care va conține dezbaterile pe tema proiectului, însoțite de o selecție bogată de reproduceri de artă și cultură vizuală din România. De asemenea, vor fi disponibile un documentar video, pe canalul http://www.youtube.com/user/modernismpunctro , și o galerie foto, pe pagina www.facebook.com/MinoritiesVisualCulture

Cele două filtre, naționalism și multiculturalism, sunt aplicate în cadrul proiectului „Naționalism și multiculturalism în cultura vizuală din România, de la 1918 până în prezent” din punct de vedere al culturii vizuale, înțeleasă ca un câmp larg de manifestări culturale și artistice ce include artele vizuale, publicații grafice de tip periodic sau ediție limitată, arhive fotografice, cărți poștale, indexuri de semne și simboluri create și publicate pe teritoriul României.

Naționalismul ca și concept poate avea conotații sensibile în sens patriotard, atunci când este căutat specific de o ideologie sau o alta, însă cuprinde o puternică constantă culturală, care este alcătuită din bogăția și diversitatea tuturor grupurilor etnice și care contribuie la cultura de pe teritoriul țării.

Specificul național în arta românească poate fi evidențiat, printre altele, prin reperele iconice ale carelor cu boi ale lui Grigorescu sau scenele inspirate din folclor și mitologie dacică, scăldate în albastru de Voroneț ale lui Bălașa, ori prin Școala de la Balcic cu tătăroaicele pictate timp de câteva generații de artiști și Școala de la Baia Mare cu exotismul și cosmopolitismul artiștilor veniți din toată lumea. Ne oprim și la Avangarda reprezentată preponderent, național și internațional, de evreii din România, cât și la cultura creată de români ca diasporă, de la Brâncuși până la Ghenie.

Proiectul „Naționalism și multiculturalism în cultura vizuală din România, de la 1918 până în prezent” pune în valoare contribuția minorităților naționale la dezvoltarea culturii românești în ultima sută de ani, ca parte integrantă și decisivă a culturii și artei românești.

Curator: Cosmin Nasui

Producător: PostModernism Museum

Co-organizator: Muzeul Municipiului București

Parteneri: Modernism.ro, Asociația Operatorilor Culturali din România

Proiect cultural finanțat de Ministerul Culturii și Identității Naționale, în urma unui apel public de proiecte, cu ocazia Zilei Culturii Naționale

///

Proiectul face parte din DARE, un program de 5 ani de Documentare, Arhivare, Expunere și Revalorificare a artei produsă în România în intervalul 1945-1990. De asemenea, proiectul de față este unul dintr-o serie de cercetări, expoziții și conferințe, ce își propune o reevaluare istorică și culturală a fenomenelor comunismului, în perspectiva aniversării în 2019 a 30 de ani de la Revoluția din 1989. Din această serie mai fac parte: „De la Propagandă la babyboom”, „Nationalism și multiculturalism în cultura vizuală din România”, „Minorități etnice în cultura vizuală”. Până acum, nicio altă instituție publică sau privată nu a asumat un program de recuperare programatică a zonei cultural-artistice a acestui segment istoric.

///

Adrian Majuru, Cristian Vasile, Amalia Alexandru, Alin Ciupala, Andreea Grecu and Cosmin Nasui

Adrian Majuru, Cristian Vasile, Amalia Alexandru, Alin Ciupala, Andreea Grecu and Cosmin Nasui

Naționalism-si-multiculturalism-în-cultura-vizuală

Nationalism-si-multiculturalism_poster

 

Share This: